90% от европейците са се сблъсквали с фалшиви новини

90% от европейците са се сблъсквали с фалшиви новини, а множеството от гражданите на ЕС – 80 на сто, считат, че те са заплаха за демокрацията и повод за уронване на доверието в медиите. Това сочат данните от последното проучване на Евробарометър, които бяха огласени от българския еврокомисар по дигиталната икономика и цифровото общество Мария Габриел. Габриел, под чиято егида работи експертната група на високо ниво, натоварена със задачата да намери разрешение за проблема с разпространението на новини-менте, коментира данните като тревожни.

Самото изследване показва в същото време, че според анкетираните традиционните медии са най-достоверният източник на новини, като водещо е радиото със 70%, следвано от телевизията с 66% и печатните издания с 63%. С най-ниско доверие като източник на новини сред публиката са онлайн източниците на новини и уебсайтовете с видеоматериали, които са получили съответно 26% и 27%. Стойностите за България са съизмерими с тези за ЕС, но българите се оказват най-малко вярващите безрезервно на новините, а 40% всеки ден попадат на подвеждаща или манипулативна информация.

Вчера работната група към Габриел за преодоляване на проблема с фалшивите новини изнесе първия си доклад, като с него експертите предлагат да бъде изработен кодекс на принципите, с който да се ангажират онлайн платформите и социалните мрежи. Еврокомисарката изтъкна, че в резултат на събраните мнения и богатия колективен експертен опит "сега разполагаме с разнообразни материали, които ще ни помогнат да изготвим няколко конкретни варианта на действие за преодоляване на рисковете, свързани с онлайн дезинформацията". Препоръките на експертите се основават на 5 стълба, сред които прозрачността на онлайн новините, насърчаването на медийната и информационната грамотност, които да помогнат на потребителите и журналистите да се справят с дезинформацията.

Издателската група, която първа в България обяви война на фалшивите новини и стартира кампания за борба с тях, също даде своя позиция до работната група към ЕК, бореща се с проблема. Вестниците "Телеграф", "Монитор" и Агенция "Монитор" предложиха да бъде създаден регистър към ЕК на онлайн изданията, хоствани и разпространяващи новини на територията на Съюза, в който да фигурират данни за собствениците им и за начините им на финансиране.

Изтъквайки, че няма време за губене, Мария Габриел посочи, че следващия месец комисията ще представи план за действие, който ще е прагматичен, ще акцентира върху корените на проблема и ще предприеме действия за заличаване на негативните ефекти на онлайн пропагандата и дезинформацията, посочи тя.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
Няма коментари към новината.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно